.من کافر دل.

یا او

سلام

 

حرف اول:

         

  تو کافر دل نمی بندی نقاب زلف و می ترسم   که محرابم بگرداند خم آن دلستان ابرم

 

 

مرغ به دلستانی در گلشن شاه آمد    بلبل به نواسازی حافظ به غزل گویی

 

 تقریبا یک ماه می شه که از تب و تاب ورق زدن این صفحات مجازی افتادم ... دو هفته که اصلا به وبلاگی سر نزدم!! روزگاری بود که روز ما شب نمی شد تا اینکه مطلب فلان کس رو تو فلان وبلاگ بخونم! اما این چند وقت ...

الغرض اینکه ، که این بیت رو نوشتم که هم به خودمون یادآوری کنیم؛ هم جوابی باشه به نظرات برخی از دوستان که تو پست 5 آبان کمی کم لطفی کردن ... رسالت دلشدگان همچنان ادامه دارد!

 

منعم کنی ز عشق وی ای مفتی زمان   معذور دارمت که تو او را ندیده ای ...

 

هفته پیش بود که یکی از دوستان که خیلی به ما لطف دارن پیشنهادی عجیب کرد ... یعنی عملا منو به تنها نوشتن ترغیب کرد ... البته من برخلاف اینکه از حرفش جا خوردم در کمال اطمینان جواب دادم که ممکنه که دلشدگان شلوغ تر بشه(به دلایلی) اما امکان تنها نوشتن وجود نداره...! توضیح بیشتر، بیشتر از حق مطلبه!

 

خدای را مددی ای رفیق ره تا من    به کوی میکده دیگر علم برافرازم

خرد ز پیری من کی حساب بر گیرد  که باز با صنمی طفل عشق می بازم   

 

گفتم که یک ماه رویایی داشتم ...ماهی پر از نخوندن ها!! البته این یه گوشه بسیار ریزی از این مدت بود ... می تونم بگم که این یک ماه که دقیقا بعد ماه مبارک بود،نقطه عطف امسالمه، البته می تونم این دو رو یه جورایی نیاز هم بدونم. حس می کنم زندگی رویه جور دیگه ای نگاه می کنم ... زندگی رو به صرف اتفاقاتی که توش می افته نگاه نمی کنم ... واسه اون هدفی که دارم زنده ام.می فهمید که... . سعی کردم تو همین یک ماهه متفاوت تر به دور و اطرافم دقیق بشم... به خانواده،به دوستان نزدیکم، به هم دانشگاهی ها...به آدمایی که تو تاکسی و اتوبوس می بینم... فکر می کنم بهتره دیگه تو این مقطع زمانی از زندگی کوتاهمون، ذائقه هامون رو عوض کنیم... بسه دیگه. واسه خیلی از کارامون با هدف باشیم، واسه خودمون احترام قائل بشیم... هر چیزی رو واسه گذران نبینیم، به هر چیزی واسه خوش بودن گوش نکنیم، هر کتابی رو از سر بی کاری نخونیم ...می دونید چیه؟ می خوام بگم که بیاین سعی کنید روشن تر فکر کنید، مثل بچه ها نباشیم؛ که وقتی یه اسباب بازی دست هم سن و سال های خودش می بینه، سریع اونو طلب می کنه...از این دست آدم ها زیاد تو اطرافمون داریم ... شاید یکی هم خود ما باشیم ... نمی دونم تجربه این حالت منو دارید که، یه مدت زیادی از برخی چیزها لذت می برین ولی بعد مدتی واسه شما استفاده ای جز وقت تلف کردن ندارن! حس اینکه این چیزی که من دارم می خونم یا می بینم یا گوش می کنم منو ارضی نمی کنه، حس اینکه آدم یه چیزای بالاتری رو هم می بینه... حس اینکه دغدغه ها و نیاز های زندگیش مثل سابق نیست... هر چیزیی که عموم مردم از اون لذت بردن لزوما نیاز من نیست! هر فیلم کتاب و موسیقی و برنامه تلوزیونی ... هر مدو تیپ و قیافه... هر جور ... اینا نباید ما رو ارضی کنه! مراقب باشیم که اسیر این جور عثارت ها نشیم!! بیاین لا اقل اون ور شرمنده خدامون نشیم... این حرفها رو اول به خودم می زنم، بعد به بقیه دوستان... چند روز پیش حاج آقای مسجدمون تو دانشگاه حرف قشنگی زد... مراقب باشید که یه مطلبی مثل حدیث و روایت رو درست و به اهلش بگید. چون اگه به نااهل بگی به اهل ظلم کردی، و اگه به اهل نادرست تفهیم کنی، به اون حرفه( حدیث) ظلم کردی!  شرمنده اگه ظالم ام!...

 

یاد باد آن صحبت شب ها که با زلف توام   بحث سر عشق و ذکر حلقه عشاق بود

 

خیلی قشنگ و زیباست که یک ساعت ونیم تو هوای سرد این روزا تو خیابون دوست داشتنیه ستارخان با هم قدم زدن و در آخر روی صندلی های یخ زده ایستگاه اتوبوس، در حالی که مردم ایستاده منتظر اومدن اتوبوس هستن و تو رو یه جوری نگاه می کنن، بنشینی و بلند بلند حرف بزنی... در حالی که دل ها از گرمی می تپه و بدنت و به خصوص عضو حیاتی دماغ از سرما جاری باشه!! بعدش هم بری خونه و کنار شومینه دستات رو بگیری ولی اون لذت رو نبری و با اعتراض اهالی که مگه خونه گرم رو از تو گرفتن که سرما خوردن رو به جون می خری رو برو بشی ... دیگه بیشتر از این نمی تونم بگم...

 

شراب تلخ می خواهم که مردافکن بود زورش  مگر یک دم بیاسایم ز دنیا و شر و شورش

 

امروز ظهری داشتم به برنامه تلوزیونی مورد علاقم نگاه می کردم، ایران بهشتی دیگر. هرچی خواستم در این مورد ننویسم، اما نشد! پیرمردی رو نشون داد در دل کویر برهوت در استان زیبای کرمان. به بزرگی عدد 103 سن داشت، کلاهی به سر و گوسفندانش که بع بع کنان از میان باغی می گذشتند ... باغی که پیرمرد ساخته یود(!). از چوب وسنگ. ساقه و تنه درختان، چوب بود اما برگ و میوه آن تکه سنگ های بزرگی بود آویزان. توضیح بدم که پیرمرد این باغ رو مدت ها پیش با دستای خودش، به نشانه اعتراض علیه کسانی که باغ های میوه اون رو با دوز و کلک، صاحب شده بودند تنها به جرم اینکه اون کرو لاله! تنها به جرم ظاهرا زیرکی دیگران و سادگی او که 103 ساله نه می شنوه و نه چیزی می گه ... اشکم رو درآورد.

 

در خرابات مغان نور خدا می بینم    این عجب بین که چه نوری ز کجا می بینم

 

هر وقت که تصویری ازش می بینم مو به تنم سیخ می شه... به قول یکی از معماران... به زحمت می تونیم این بنا رو ساخته دست بشر بدونیم... انگاری کار اعظم رو دل کرده ... دل. نمی دونم چند بار تو این عظمت قدم برداشتید ... ولی از نظر من ارزش داره که آدم به خاطر لذت فضاش راه 12 ساعته رفت و برگشت اصفهان رو تحمل کنه که ساعتی رو تو این فضا سیر کنه... فضایی که توش لذت حضور نور رو از بیت مشبک های دیوارش درک می کنم ... الله نور السموات و الارض.

 

حرف آخر:

   

  تو کافر دل نمی بندی نقاب زلف و می ترسم   که محرابم بگرداند خم آن دلستان ابرم

 

رضا

                                                                                           

 

نظرات 13 + ارسال نظر
فرهاد.آیینه جمعه 3 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 10:58 http://mirror.blogsky.com

سلام رضا جون...فکرهای قشنگی داری...قشنگ بمونن...

فرهاد.آیینه جمعه 3 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 11:35 http://mirror.blogsky.com

دوباره مطلبو خوندم...یه چیزایی نظرمو جلب کرد...خیلی جالبه...۹۰ درصد مثل من شدی...من هم نقطه ی عطف زندگیمو توی همین ماه مبارکی که گذشت داشتم...و زندگیم عوض شد...دیگه به هیچ چیز گذرا نگاه نمی کنم...یعنی حداقل سعیم بر اینه...مراقب باش که همین طور ادامه بدی...یعنی باید مراقب هم باشیم که همینطور ادامه بدیم...با قوت جلو می ریم...فعلا...

میلاد جمعه 3 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 11:40 http://mirror

گر چلیپای سر زلف ز هم بگشاید
صد مسلمان که شود کشته آن کافر کیش

محمد جمعه 3 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 13:41 http://delbareaval.persianblog.com/

۱.من به خاطره این گفتم تنها بنویس که بیشتر نوشته هات رو ببینیم. البته علت دیگری هم داشت که فکر کنم در موردش اشتباه کرده بودم. درضمن وبلاگ خود من هم دو نفری شد، نفر دوم هم یکی از هم دوره ای های خودته.
2. به نظر من خیابون ستارخان اصلا قشنگ نیست ولی گرمای دل یک همراه قطعا گرم تر از حتی بزرگترین شومینه دنیاست، ولی خیلی باید مواظب بود، چون به هر منبع گرمایی خیلی نزدیک شی، به راحتی امکان داره، بسوزونتت.
3. هر تصویری از اصفهان من رو یاد اردوی بد سال سوم می اندازه، اون موقع مدرسه با دوره ما لج افتاده بود و اردویی برگزار کرد که..... هنوز هم حسرت جاهای دیدنی اصفهان تو دلمه.
4. خیلی دوست دارم در مورد دلتنگی های نوشته قبلیت با هم گپ بزنیم.
5. ببخشید که زیاد شد.

علیرضا جمعه 3 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 21:02 http://www.toranj.blogsky.com

رضاجان، سلام تو این مدت نبودن شما همچنان دلشدگان جزو صفحه های هر روز من بود که ورق میخورد شاید زودتر از موعد به وعده وفا بشه!!!
رضا ، اینجا ، تو دلشدگان ، چه خبره ؟! بابا یکی پیدا شه برا من توضیح بده !!! تو و فرهاد اگه اسمتون رو به جای هم بنویسین باز هم پستها قابل تفکیک نیست( جز حرف آخر فرهاد!) !!! حرفها جنسشون دیگه خیلی خاص هستن !!! بعضیاشون زیادی سربسته است !!! حتی توی نظرات چه نظرات این پست چه نظرات پست قبلی و چه نظرات پست ۵ آبان رنگ بوی متفاوتی پشت پرده دارند!!! پستها نیاز به چندین بار ( به معنای واقع کلمه و عدد و رقم !)جندین بار محتاج مرور و بالا و پایین کردن صفحه و خوندنشونه!!!و این تمایزها و تفاوتها همه یه جوری اند، یه جور مثل همون جورایی که شما نمیتونین بگین و دلیل تنوع و انگیزه برای دوباره و همیشه سر زدن به دو تا دلشده و گیج و گم شدن خود آدم ، توی حرفهایی که نزدیکیشون خوبه و در دسترس نبودنشون کلافگی اهل تمسخر این عهد و ولایت سرعت زده است!!! احساس تو این صفحه ی کرم(به کسر کاف!) وول میزنه و حافظ لای بند بند این فراغت ها مشغول ادای دین و حق جماعت چشم دوخته به دل و دلداری و دلبری خطوط محکوم به قرائت و محدود به نظره !!!
نمیدونم دلتون کجاست ؟!
یکی باید بهم بگه!!!

فرهاد شنبه 4 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 10:15

قبل از رضا؛ سلام علیرضا
اگه فقط تو این صفحات رو میخوندی باز هم مینوشتم.
حرفی که در مورد تمیز دادن مطالب من و رضا گفته بودی رو یه جورایی امروز حس کردم. باور کن احساس می کنم اون چند خط که گفته بود خیلی قشنگ و زیباست... رو خودم نوشتم. و اون جایی که از مسجد شیخ لطف الله گفته بود فکر کردم شیوه ی توصیفیم به تاراج رفت. ولی نرفت. بلکه الهامی هست و ....
از دل گفته بودی وحرفهای سربسته ی دو تا آدم(که البته به همین زودی ها میشیم سه تا آدم) که انگاری دلشون لک زده واسه ی درست زندگی کردن. ولی نمی تونن بگن اون چیزی رو که می خوان. البته اینا فقط حرفای منه و رضا می تونه بگه که مخالفه. با خوندن این مطلب رضا بود که تونستم افعال جملات گذشته مو جمع بزنم.
راستی چرا شعر ننوشتی... من گاهی دلم میخواد مطلب بدم فقط به خاطر شعرای تو توی نظرات...
و اما سلام رضا...
...واما به هر منبع گرمایی زیاد نزدیک شی ممکنه بسوزوندت. تو هم فقط یه بار میتونی بسوزی( چون سوختن تغییر شیمیاییه). پس واسه ی کسی بسوز که ارزش سوختن داشته باشه.
در آخر:
اگر انحنام بینی زچه نالی ای کماندار
زکمال همنشینی شدم این چنین هلالی

امیرحسین شنبه 4 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 10:16 http://lost-joseph

سلام.
مطلبت زیبا بود و مهم.
خوشحالم که دو نفر هستن که دغدغه شون هنوز برام قشنگه.البته قشنگه فقط همین!
قراره با فرهاد در این زمینه ها صحبت کنیم. خوشحال میشم با تو هم هم صحبت بشم!اگه افتخار بدی!!

محمد امین شنبه 4 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 17:50 http://line26

فهمیدن مطالب تو وفرهاد به نظرم خیلی شباهت دارند کمی متفاوت هستند.چهره فردی رو مجسم می کند که گیسوانش بلند و پریشان .عصایی بلند تر از قدش در دست.
اصفهان دیگه .اصفهان

پشوتن یکشنبه 5 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 12:22

خیلی مهمه که آدم عوام نبشه یه جور دیگه نگاه کنه .
عمیق.
ولی عمق بعضی چیزها آدم رو غرق می کنه.
غرق هر چیزی نباید شد.
تا کی می خوایم به گذشته مون افتخار کنیم.
چرا همش باید از حافظ بنویسید.
تا کی حافظ شناسی.
چرا یه حافظ جدید نمی شید.
چرا حتی بهش فکر نمی کنید.
شما که برای بیان احساستون جز بیت حافظ نمیشناسید چه فرقی با خریدار جنس اعلای ژاپنی دارید که به زور بلدن باهاش کار کنن.
آیا احساس را نباید در زبان تازه ای زیخت؟
چرا زبان شما نباشد.


یا حق

محمد دوشنبه 6 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 07:47 http://delbareaval.persianblog.com/

واسه کسی بسوز که ارزش سوختن داشته باشه. این جمله فرهاد خیلی قشنگ بود.

من کافر دل سه‌شنبه 14 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 10:40

چه حوصله ای دارید شما !!!

ع ا جمعه 17 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 15:53

می خواین ناراحت بشید می خواین نشید
اما
وبلاگ به درد امثال شما اصلا نمی خوره، اصلا اصلا اصلا

ع ا شنبه 18 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 11:45

در ضمن آقا محمد این جمله رو آقا فرهاد نگفت . ایشون اقتباس کردن( نمی خوام بگم دزدیدن ) .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد